Hírek (F1) : Csattanós választ adtak a vörösök Malajziában
Csattanós választ adtak a vörösök Malajziában
Czikes 2008.03.25. 07:03
VISSZAPILLANTÓ TÜKÖRBEN A MALÁJ NAGYDÍJ - A Ferrari betartotta ígéretét, és visszavágott az ausztráliai fiaskóért, Räikkönen győzött, de Massa is felállhatott volna mellé a dobogóra, ám a brazil rontott és kiesett, míg a McLaren eltűnt a középmezőnyben.
Forrás: F1hirek.hu Írta: Csapai Gábor
A Ferrari betartotta ígéretét, és visszavágott az ausztráliai fiaskóért, Räikkönen győzött, de Massa is felállhatott volna mellé a dobogóra, ám a brazil rontott és kiesett. A McLaren beleszürkült a középmezőnybe, de az is lehet, hogy a középmezőny erősödött fel hozzá Malajziában.
Az idei első két futamot látva az embernek akarva akaratlanul az olyan focimeccs-tudósítások jutnak az eszébe, amelyek két ellentétes félidőről számolnak be. Ausztráliában a Ferrari ha nem is pályaválasztóként, de mindenképpen elsőszámú esélyesként szenvedett kijózanító vereséget. A McLarentől persze azért lehetett jó teljesítményre számítani, igazából a vörösök gyengélkedése volt a nagyobb meglepetés.
A "térfélcsere" után Malajziában a Ferrari talpra állt, és egyértelműen övé volt ez a futam (maradva a futballnál, ez a félidő), és döntetlenre mentette a meccset, még ha a tabella nem is ezt mutatja.
Na, de kanyarodjunk vissza a Forma-1-hez, még mielőtt végleg képzavarba kerülnénk. Húsvét hétvégéje előtt a Ferrari hangoztatta, hogy visszavág a McLarennek, és a Maláj Nagydíj ennek tettekre való átültetéséről szólt.
Szokatlan még ez a kipörgésgátló
Alonso sem volt mindig a helyzet magaslatán
Ennek már pénteken látható jelei voltak, igaz, egy hete Melbourne-ben is az olasz gárda versenyzői kezdtek a legjobban. A második szabadedzésen már Hamilton állt az élre Szepangban, de Massa és Räikkönen ott loholt a brit nyomában.
A pénteki nap nem is igazából az eredményekről maradt emlékezetes, hiszen maguk az érintettek, vagyis a pilóták is mindig elmondják a szabadedzések után, hogy ezek alapján halványlila segédfogalmuk sincs, hogy valójában hol is tartanak.
A 10. Maláj Nagydíj pénteki napján sokkal inkább feltűnő volt, hogy a mezőny ismét esik-kel, sok a kicsúszás, a megpördülés, csakúgy, mint Ausztráliában. Ezt most már nem lehet másnak a számlájára írni, mint a kipörgésgátló betiltásáéra, hiszen ennyire nem volt poros az aszfalt, és a szervezők jópofaságból nem is locsolták fel olajjal.
David Coulthard nemhogy csúszkált, de autója eleje ripityára is tört. Első ránézésre nem volt súlyos az eset, hiszen a skót csak lesodródott a pályáról, a bukótérből pedig a következő lehetőségnél visszahajtott. Csakhogy a kerékvető, amin áthaladt, mikor újra visszaállt volna, leválásra késztette az első két kereket. A felfüggesztés pillanatok alatt széthullott az RB4-esen. A hiba egyértelműen nem a rázókő kiépítésében volt keresendő.
Bizonyára mindenki emlékszik még, hogy a skót Ausztráliában is hasonló jelenetsort mutatott be, akkor egy előzési szituációban a futamon Massára húzta rá az autót (vagy Massa volt rossz helyen - nézőpont kérdése). A két versenygép összeért, DC autóját Massa kereke megdobta, a Red Bull első kerékfelfüggesztése pedig ekkor is nagyon könnyedén adta meg magát.
A felügyelő testület nem is teketóriázott sokat, berendelte a vezetőséget, és magyarázatot kért arra, miért tűnik úgy, hogy ropiból építették az RB4-es első futóművét. A technikai beszámoló áttanulmányozása után a gárda folytathatta, tehát a kizárás nem következett be, igaz, péntek délután Coulthardnak nem sok dolga akadt, mivel a leamortizált szekere nem készült el a 2. tréningre.
Heidfeld a középpontban, mégis hátrányban
Szombat reggel az addig lappangó Nick Heidfeld elverte a mezőnyt BMW-jével, jelezve, hogy csapata komolyan gondolja, hogy idén megszerzi első F1-es győzelmét.
A német az időmérőn ha a győzelmet nem is - a Ferrari verhetetlen volt-, de elmondása és részeredményei alapján az előkelő 3. rajtkockát is megszerezhette volna, ám csak a 7. lett az övé. Mindennek az az oka, hogy akkor kezdte meg utolsó gyors körét, amikor a többiek éppen befejezték azt, és kényelmes, üzemanyag-kímélő tempóban poroszkáltak a pályán. Ez még nem is lett volna baj, de a mclarenes alakulat éppen az ideális íven tette mindezt, pedig a maláj pálya igencsak széles, tehát lett volna hely félrehúzódni. Ehelyett a pokoli tempóban közlekedő Heidfeldnek kellett szlalomoznia, ami meg is látszott az időeredményén.
A német pilóta a kvalifikáció után teljesen jogosan ki is akadt, hiszen bár Kovalainen és Hamilton nem szándékosan tartott be a BMW-snek, mégis akadályozták őt. A versenybírák sem nézték tétlenül az esetet, berendelték a blokkoló pilótákat, és 5 rajthelyes büntetést sóztak a nyakukba.
Heidfeld hiába remekelt szombaton
Mivel az első sorba meggyőző fölénnyel Massa és Räikkönen kvalifikálta magát, és a büntetés révén a második sort kibérelő McLarenek is hátrébb kerültek, minden adott volt ahhoz, hogy vörös sétagaloppá alakuljon a Maláj Nagydíj. A 3.(!) rajtkockát megöröklő Jarno Trulli, és a BMW-sek ugyanis nem jelentettek közvetlen életveszélyt a címvédő alakulat pilótáira.
A Ferrarinak így aztán végképp nem a pályán kellett keresnie legnagyobb riválisát. A jelek szerint a műszaki problémákat kiküszöbölték (bár Räikkönen autója pénteken megállt, de a hivatalos tájékoztatás szerint csak az üzemanyag fogyott ki belőle...), de a meteorológia által jelzett eső és vihar pillanatok alatt eltüntethette volna az előnyt. Utólag már tudjuk, erre nem került sor, de mégsem lett totális a Ferrari öröme a Maláj Nagydíj után.
2. rész
Az eső nem érkezett meg, pedig néhány pilóta csak ebben látta az előretörés lehetőségét. Mindez azt jelentette, hogy a Ferrari lépéselőnybe került, hiszen száraz aszfalton, normál körülmények közt lehetetlenség velük tartani a lépést.
Ezt Massa és Räikkönen igazolta is, hiszen a rajt után folyamatosan növelték előnyüket, egyedül Robert Kubica tudta tartani velük a lépést, de a lengyel is elég gyorsan majd fél célegyenesnyi hátrányt szedett össze.
Az élen állók mögött haladókat azonban nem lehet ennyivel elintézni, a mezőnyben ugyanis zajlott az élet. A rajt vesztesei Trulli és az őt az első kanyarban kívülről megelőzni próbáló Heidfeld voltak, hiszen míg ők ketten egymással bíbelődtek, addig jó néhányan elmentek mellettük. Kubica a 3. helyre ugrott, de ahogyan az várható volt, a két McLaren is hamar megkezdte a felzárkózást.
Heidfeld minden bizonnyal már dacból vezetett ezután, de ez csak jót tett a versenynek, hiszen a német látványosan autózott. Talán nem túlzás állítani, hogy a hétvége legszebb jelenetét mutatta be akkor, amikor az előtte haladó, hozzá képest csak vánszorgó Coulthard, Alonso duót egyazon manőverrel hagyta faképnél. Míg a skót a külső íven erőlködő Alonsót tolta kifelé, addig Heidfeld senkitől sem zavartatva belső íven mindkettőjük előtt elfordult. Parádés jelenet volt! Méterekkel később aztán Alonso is lelépte DC-t.
Az utóbbi években már az előzés is ritkaságszámba ment a Forma-1-ben, sokszor be kellett érnünk a lekörözések szolgáltatta "izgalommal", míg idén már az első két futam isigazolta, sokkal nézhetőbb lett a száguldó cirkusz.
Futamösszefoglaló
A Ferrari tehát ellépett üldözőitől, de a középmezőnyben nem volt ekkora fölényben egyik csapat sem. Mark Webber például nagyon sokáig úgy tartotta Red Bulljával Lewis Hamiltont, mintha a brit is hasonló autóban ülne, pedig ugye tudjuk, ő a McLaren alkalmazottja. Nem beszélve Jarno Trulliról, aki a tavaly harmatgyenge Toyotával stabilan ott volt a negyedik helyen. Mindez szintén örömteli volt, legalább is a semleges nézőknek, hiszen a McLaren-szimpatizánsok valószínűleg a hajukat tépték. Feltartásról persze szó sem lehetett, hiszen Hamilton egyszer sem tudott olyan pozícióba kerülni, ahonnan előzést kezdeményezhetett volna, ráadásul megérkezett rá a már említett Heidfeld is.
A bokszkiállások első felvonása azt eredményezte hogy az élen a senkitől sem zavartatva a kettős győzelem felé tartó ferrarisok helyet cseréltek, Räikkönen megverte Massát, aki ettől talán kicsit bepörgött, autójával pedig kipörgött, az egyik kanyarban ugyanis besokallt, és pechjére elásta magát a kavicságyban. Räikkönen győzelme innentől kezdve nem volt kétséges, hiszen mögötte Kubica is 20 másodpercen kívül volt, így a világbajnok alapjáraton is elpöföghetett a célig.
A szervizelések után Kovalainen került a 3. helyre, mögötte Trulli haladt (a Toyota remeklésére továbbra sincs ésszerű magyarázat), de Hamilton csak azért nem tudta megelőzni a régóta üldözött Webbert, mert szerelői hibáztak a bokszban, ahol jó 10 másodpercet biztos elszórt a brit.
Ráadásul Heidfeld csak nem akart leszakadni Hamiltonról, így ez a hármas végig izgalomban tartotta a kívülállókat, bár a tettek mezejére egyikük sem tudott lépni, a végső sorrendről az utolsó kerékcsere döntött, Hamilton, Heidfeld, Webber lett a befutási sorrend.
Az élen sem történt változás, Räikkönen győzelmét senki sem veszélyeztette, úgy ahogy Kubica második, Kovalainen 3. helyét sem. A lengyel pályafutása legjobb eredményét érte el, míg a 16. F1-es futamgyőzelmét besöprő Räikkönen honfitársa első mclarenes dobogós helyét ünnepelhette.
Ez a trió még nem nyilatkozott együtt verseny után, ám tagjai a jövőben gyakrabban összefuthatnak itt is
A szenzációs 4. helyet elcsípő Trullit az utolsó percekben Hamilton még sietésre késztette, de az ausztrál győztesnek ezúttal be kellett érnie a 4 ponttal. Így sincs oka szomorkodni, hiszen ezzel is megőrizte összetettbeli vezető helyét.
Heidfeld, a hétvége központi figurája (a szombati eset után egyébként a csapatok összefogtak, és szabálymódosítást terveznek, hogy elkerüljék az ilyen eseteket a jövőben) három ponttal gazdagodott. A hetedik Webbernek (a Red Bull idei első pontjait szállította) az utolsó körökben Alonso előtt kellett zárnia a szögeket, de ezt is remekül megoldotta, csakúgy, mint az egész hétvégét.
Barrichello ismét bakizott
A verseny krónikájához tartozik még, hogy Rubens Barrichello és a Honda ismét a bokszban hibázott. A veterán hondás ezúttal nem lassított le időben, és a megengedettnél nagyobb sebességgel robogott be a depóba (áthajtásos büntetést kiérdemelve ezzel), mondván, nem volt neki tiszta, hogy hol is kezdődik pontosan a bokszutca. A múltkor ugyebár a piros lámpákat hagyta figyelmen kívül a brazil. Mindez az ő esetében a rutintalansággal nem magyarázható és az orvosi engedélyt sem kapta volna meg, ha a látásával lenne probléma...
A Maláj Nagydíj tehát megkérdőjelezhetetlen Ferrari-győzelmet hozott, ami csak Massa hibája miatt nem lett kettős siker. A brazil egyébként nagy slamasztikában van, hiszen eddig mindkét 2008-as futamon lenullázta magát.
A középmezőny roppant kiegyenlítettnek tűnt, ami örvendetes, persze azt nem tudni, hogy a McLaren mire lett volna képes, ha nem büntetik meg őket, és a 2. sorból rajtolhatnak. Így a végleges erősorrend továbbra sem állítható fel, hiszen Ausztráliában a Ferrari szállt ki korán a játékból, mivel Räikkönen a 15. helyről indult, Massa pedig az első kanyarban megpördült.
Bahreinben talán már tényleg pontos képet kapunk majd, igaz, az ottani eredményt már előre meg lehet vétózni, hiszen a télen hat napon keresztül a vörösök már teszteltek ott, amiből némi előnyük bizonyára származik majd, de ez már a jövő zenéje. Folytatás két hét múlva.