Interj Nick Heidfelddel
Czikes 2008.03.30. 09:39
Nem sok pilta van a Forma-1-ben, akirl az a hr jrja, hogy ha megvan hozz az eszkz, elvgzi a megfelel munkt. Nick Heidfeld viszont ilyen. A feladat nem knny, klnsen, ha az eszkz a Red Bulletin szerencsekereke. Heidfeld azonban prget..
Interj Nick Heidfelddel
rta: |
Szauftman Ivett |
 |
Dtum: |
2008.03.29. 06:38 |

Ha az ember a Forma-1 piltit akarja mikrofon vgre kapni, szmolnia kell azzal, hogy sosem tudhatja, hogyan fog reaglni az interjalany. Megunva a hagyomnyos riportksztst, a Forma-1 majdnem fggetlen magazinja, a Red Bulletin fejbe vette, hogy egy jtk keretben tesz fel krdseket a versenyzknek. A jtk neve: Szerencsekerk. A szablyok egyszerek. A jtkosnak meg kell prgetnie a kereket, s mikor az megll, meg kell vlaszolnia egy krdst abban a kategriban, amit a prgetty meghatroz. Az interj sorn a versenyz hromszor passzolhat, ha gy rzi, hogy nehz krdst kapott. Minden ms esetben a szntiszta igazat kell mondania. Kategrik: Mdia, munka, jtk, zene, magnlet, rejtly. A krdseket teht a pilta keze s a szerencse hatrozza meg.
Nem sok pilta van a Forma-1-ben, akirl az a hr jrja, hogy ha megvan hozz az eszkz, elvgzi a megfelel munkt. Nick Heidfeld viszont ilyen. A feladat nem knny, klnsen, ha az eszkz a Red Bulletin szerencsekereke. Heidfeld azonban prget...
1. fordul: Munka
Riporter: Nem gondolod, hogy tl korn kerltl be a Forma 1-be?
Nick Heidfeld: Nem, egyltaln nem. Sok ms piltval szemben, a gokartos s a Forma-1-es plyafutsom kztt elg sok id telt el. Kt vet tltttem a Formula-Ford szriban, kt vet a Formula-3-ban, s ugyancsak kt vig versenyeztem a Formula-3000-ben, mieltt bekerltem a Formula-1-be. Igazndibl szerettem volna egy vvel korbban megrkezni a Szguld Cirkuszba. Nem rzem gy, hogy tl korai lett volna. Mr akkor is kszen lltam volna a Forma-1-re. Az elmlt szezon volt a legjobb szmomra eddig, s remlem, hogy hasonlan sikeres idnyek llnak mg elttem, de szerintem ennek nincs kze az letkorhoz. gy rtem, hogy Hamilton is megmutatja, hogy hogyan is lehet szerepelni. Nem lltom, hogy n is hasonlan kezdtem volna, de ez bizonytja, hogy nem a kor a fontos. Vannak olyanok, akik tapasztaltak, mgsem tudnak olyan jl teljesteni, msok fiatalok, s mgis jl megy nekik.
2. fordul: Rejtly:
R.: Tudsz fzni?
N.H.: Az tel elfogyasztsban jobb vagyok, mint a megfzsben. Sportemberknt termszetesen fontos szmomra a tpllkozs, de nem vagyunk rvidtvfutk vagy teniszezk. Azokban a sportokban az trend a legfontosabb, de nlunk van egy pont, amikor hiba tkezel jobban s edzel tbbet, nem leszel gyorsabb, s nem fogsz tbbszr nyerni tle. Az evs a hobbijaim kz tartozik, de a fzs kevsb. Ha olyan helyre megynk a Forma-1-gyel, ahol szeretem a vros ttermt, akkor Josephnek (Joseph Leberer a BMW- Sauber edzje) figyelnie kell rm, nehogy ott maradjak a hajnali rkig. Szerencsmre is szeret enni. Idrl-idre n is fzk. Tbbszr is megtennm, de ltalban amikor hazarek a tesztekrl vagy a versenyrl, nem rzem elg kipihentnek magam hozz. Ilyenkor legalbb egy pr napig azt szeretem, ha fznek nekem, s nem magamnak kell elksztenem az telt. Persze a megfelel llapotban ms a helyzet. Tavaly elmentem egy fzcskzs htvgre a bartaimmal, s ezt szeretnm megismtelni.
3. fordul: Jtk
R.: Van kedvenc futballcsapatod? Ha igen melyik?
N.H.: Van, illetve nincs. Illetve van, bizonyos szempontbl. Nem vagyok igazn futballrajong. Mnchengladbachban szlettem, s aki ott szletik, az automatikusan a helyi csapatnak (Borussia Mnchengladbach) kell, hogy drukkoljon. A nmet msodosztlyban jtszanak, de vezetnek, szval idn elre kne lpjenek.
4. fordul: Rejtly
R.: Ha filmfigura lennl, kit vlasztanl?
N.H.: , ez egy nehz krds. A kedvenc filmem a Life is beautiful, de nem lennk semelyik szereplje. Nem az a fajta film. Igazndibl kt karakter szeretnk lenni egy emberr gyrva, a Fight Club cm filmbl, Edward Norton s Brad Pitt. Egy kicsit rlt film, szval megfelel lenne.
5. fordul: Mdia
R.: Mennyire nehz elmagyarzni, hogy mit csinlsz nap, mint nap az autban, olyan embereknek, akik ilyet mg soha letkben nem ltek t?
N.H.: szintn szlva nagyon nehznek tallom. J pilta vagyok, de nem vagyok a szavak embere. Nem beszlek jl arrl, hogy milyen rzs Forma-1-es autt vezetni. Igazndibl errl nem is gyakran krdeznek. Inkbb olyan krdseket tesznek fel, mint hogy: Mit gondolsz az autrl? Mit rzel a kvetkez vvel kapcsolatban? Nagyon ritka, hogy azt krdezik, hogy milyen vezetni az autt. Mindig azt mondom, hogy a legjobb, ha az ember maga tapasztalja meg. Nem mindenkinek van lehetsge Formula-1-es jrgnyt vezetni, de meg lehet prblni a go-kartot vagy a Formula-BMW-t. Az rzs nem ugyanaz, de egy kicsit bele lehet kstolni abba, hogy milyen is ez az egsz.
R.: Szval szmodra knnyebb technikai visszajelzseket adni a mrnkeidnek?
N.H.: Legtbbszr! Ha a mrnkk megkrnek, hogy fejezzem ki, hogyan viselkedik az aut, akkor megprblom behatrolni egy 0-tl 5-ig terjed skln, hogy mennyire j a kocsi. Szval pldul mondhatom azt, hogy alulkormnyzottsg: 2-es. Unalmasnak tnik, mi? n ezt a mdszert hasznlom, s szerintem mkdik. Versenyzknt ez sokkal fontosabb, minthogy azzal versenyezzek, ahogyan a szerelk beszlnek a kocsirl. J, ha az ember tud beszlni az csapattal a szaknyelvkn, de a legfontosabb az, hogy el tudjam nekik mondani, hogy milyennek rzem az autt, s gy kzsen javtani tudunk rajta.
6. fordul: Zene
R.: Mi volt a legjobb l zens rendezvny, amit megltogattl?
N.H.: Nos, szeretem a zent, de furcsamd nem voltam valami sok koncerten. Ami szmomra kiemelked volt, az a Rolling Stones Forty Licks turnjnak koncertje Hockenheimben,
Nem emlkszem mr az sszes dalra, de jtszottk a Paint it black-et s a She is a rainbow-t. A kedvenc szmom arrl az estrl a Sympathy for the devil. Csodlatos volt. Tbbszr kne koncertekre jrnom.
7. fordul: Magnlet
R.: Mi volt a legextravagnsabb dolog, amit valaha megvettl?
N.H.: Nos, ha a klncsgre gondolok, akkor a kiadsok jutnak az eszembe. Taln a hzamat emltenm meg, ha ez szmt. Rgi autkat is elkezdtem gyjteni. Van egy '67-es Beetle-m, egy '65-s Mustangom, egy reg Porschem, egy nagyon rgi Ferrarim, s felvettem a listmra egy nagyon reg BMW-t is, a csapat biztos rl neki.
8. fordul: Munka
R.: Mindig olyan nyugodt vagy, mint amilyennek ltszol, vagy nha gy rzed, hogy legszvesebben kiablnl egy nagyot a garzsban?
N.H.: Ha megkrdeznd a csapatot, akkor k is megerstenk, hogy nem vagyok mindig olyan nyugodt, mint amilyennek kvlrl ltszom. Nem sokat kiablok, de fel tudom idegesteni magam, s csaldott is szoktam lenni. J vagyok abban, hogy tisztba tegyem a dolgokat, ha arra van szksg.
R.: s a mltban, a tbbi csapattal?
N.H.: Ht igen, voltak idszakok... De sosem a kiablsrl szlt. Inkbb arrl, hogy a kedvem rosszabb lett, mert ahhoz kellett igazodnom, amit el tudtam rni. A Jordannl s a Prostnl vilgos volt, hogy a jobb teljestmny lehetetlen. Mindig kibrndult vagy, ha nem tudod azt nyjtani, amire kpes lennl.
9. fordul: Munka
R.: Az Ausztrl Nagydjon a msodik helyet szerezted meg, ahol igazndibl csak 7 aut rt clba a 22-bl. gy ltszik, hogy sikeres vagy, amikor az versenyen kaotikus llapotok uralkodnak, s nem veszted el fejed a trkks helyzetekben sem. Meslj neknk az Albert Parkban szerzett lmnyeidrl!
N.H.: Nos, a rajt rossz volt, de az eredmny jobb lett, mint amit vrtunk. Sokkal jobb, mint amit azok alapjn elvrhattunk, ahogyan az aut a tli teszteken teljestett. A kvalifikci jl sikerlt, de a start utn gy reztem, hogy a verseny nehz lesz, miutn visszaestem Rosberg mg. Azt hittem, hogy tovbb marad a plyn az els kills eltt, mert az idmrn jval elmaradt az eredmnyemtl. Szval meglepets volt, amikor velem egy krben jtt ki zemanyagrt. A boxcsapatom fantasztikus munkt vgzett, hogy elkerlhessek. Ettl a ponttl a dolgok javultak. Az aut tempja kivl volt. A msodig etapban tartottam Kovalainennel a lpst, habr tovbb maradt kint, teht az autja nehezebb kellett legyen. Ha nem lett volna szerencsm, csak a harmadik helyen vgeztem volna, ami szintn nem rossz, de Heikkinek nem volt szerencsje sem a killssal, sem a Safety Carral. ltalban jl teljestek a kaotikus futamokon, amikor mindenki kzd, de az olyan versenyeken, mint az ausztrl, a szerencse meghatroz. Az utols killsomnl szintn mzlim volt, habr a csapatnak kemnyen kellett dolgozni, hogy j helyzetbe juttassanak, hogy ki tudjam hasznlni az elnymet. Taln mindenki kicsit a sajt szerencsjnek kovcsa. Az egyetlen ember, akihez a verseny 99%-ban beszlek, az a versenymrnkm, Giampaolo Dall'Ara. Termszetesen beszl Mario Theissennel, Willi Rampf-fal, s a tbbiekkel, de n csak Giampaoloval beszlek. Ha a Safety Car a plyn van, nem kommuniklunk sokat. A mrnkm olyan gyorsan informl, amilyen gyorsan csak lehet, ha kijn a biztonsgi aut, s figyelmeztet, hogy tartsam melegem az abroncsokat s a fkeket. Az jrainduls eltt elmondja, hogy a Safety Car bejn, s persze kapom az jabb figyelmeztetst a fk s gumi melegen tartsrl. Nha a biztonsgi aut mgtt futott krk sorn megbeszljk a stratgit, de az is megesik, hogy egyltaln semmit nem trgyalunk meg.
R.: Melbourne azonban a negatv statisztikidat is gyaraptotta. 4 msodik helyezseddel csatlakozol Stefan Johanssonhoz, mint a legtbb msodik helyezssel, de gyzelemmel nem rendelkez versenyz.
N.H: Ezen a rekordon osztozom? Ksznm! Ez aztn olyan dolog, amit szeretek hallani. Azt hiszem, hogy ebben az vben lesz a legjobb lehetsgem vltoztatni ezen a statisztikn. Ez volt eddig a legjobb idnykezdet szmomra, s gy gondolom, hogy tbb lehetsg rejlik az autban, mint ezeltt. De hogyan llthatom magabiztossggal, hogy versenyt nyernk? Termszetesen ez a clunk, s azt hiszem, hogy vgl el is fogjuk rni. De hogy mikor fog ez bekvetkezni, azt nem tudom.
Szauftman Ivett/Formula.hu
Forrs: RedBulletin
|